آخرین اخبار

نماینده ایران در سازمان ملل: در هیچ اقدامی علیه نیرو‌های آمریکا در سوریه یا جا‌های دیگر دست نداشته‌ایم

سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز در هیچ اقدام یا حمله‌ای علیه نیرو‌های نظامی آمریکا در سوریه یا جا‌های دیگر دست نداشته است.

اشتراک گذاری
08 آذر 1402
کد مطلب : 9862

نماینده ایران در سازمان ملل: در هیچ اقدامی علیه نیرو‌های آمریکا در سوریه یا جا‌های دیگر دست نداشته‌ایم

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛  سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اعلام اینکه هرگز در هیچ اقدام یا حمله‌ای علیه نیرو‌های نظامی آمریکا در سوریه یا جا‌های دیگر دست نداشته‌ایم، بر توقف اشغال غیرقانونی سوریه توسط آمریکا تأکید کرد.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد سه‌شنبه هفتم آذر ماه در سخنانی درباره وضعیت خاورمیانه و سوریه در نشست شورای امنیت سازمان ملل با بیان اینکه بحران انسانی در سوریه همچنان وخیم است، اظهار داشت: مردم سوریه از چالش‌های اقتصادی عمیقی رنج می‌برند.

ایروانی یادآور شد: به‌رغم تلاش‌های سازمان ملل و شرکای بشردوستانه آن برای ارائه کمک‌های ضروری به نیازمندان، تأثیر مستمر تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی به‌ویژه تحریم‌های غیرقانونی توسط ایالات متحده، بار عظیمی را بر دوش مردم سوریه از جمله زنان و کودکان وارد می‌کند.

وی با ذکر این نکته که یک نگرانی قابل توجه تخصیص ناکافی بودجه فعلی برای پاسخ بشردوستانه سوریه است که بسیار کمتر از نیاز‌های واقعی است، خاطرنشان کرد: این کمبود شدید توانایی سازمان ملل را برای ارائه کمک‌های لازم به نیازمندان به شدت مختل می‌کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه کمک‌های بشردوستانه و طرح‌های بازسازی در سوریه نباید به عنوان ابزاری برای اعمال فشار سیاسی بر دولت سوریه مورد استفاده قرار گیرد، یادآور شد: مهم است که اطمینان حاصل شود که ارسال بی‌طرفانه و غیرسیاسی کمک‌های بشردوستانه به تمام مناطق سوریه اقدامی حیاتی برای حفظ جان انسان‌ها است.

ایروانی همچنین گفت که ایران از تصمیم دولت سوریه در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳ برای تمدید مجوز اعطا شده به سازمان ملل متحد و آژانس‌های تخصصی آن برای استفاده از گذرگاه‌های «باب السلمه» و «الراعی» به مدت سه ماه دیگر استقبال می‌کند و افزود: ایران بر اهمیت حمایت از انتقال کمک از طریق سازوکار‌های ارسال کمک تأکید می‌کند که از حمایت کامل دولت سوریه برخوردار است و نشان دهنده رویکردی پایدار و سازنده است که می‌تواند به طور قابل توجهی وضعیت انسانی در سوریه را بهبود بخشد.

سفیر و نماینده دائم ایران با ذکر این نکته که فقدان پاسخ قاطع شورای امنیت، موجب وقاحت رژیم اسرائیل برای ادامه تجاوزات خود به خاک سوریه شده، عنوان کرد: رژیم اسرائیل علاوه بر جنایات خود علیه مردم غزه، به اقدامات تروریستی و تجاوزکارانه خود در داخل خاک سوریه ادامه داده و عمداً غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی را هدف قرار می‌دهد.

 محکومیت حمله به فرودگاه دمشق

وی اضافه کرد: ایران اقدامات شنیع تروریستی رژیم اسرائیل، به ویژه حملات هوایی اخیر به فرودگاه غیرنظامی دمشق در ۲۶ نوامبر را که خسارات شدیدی به تاسیسات ضروری فرودگاه وارد کرد و اختلال قابل توجهی در عملکرد آن ایجاد کرد، به شدت محکوم می‌کند. ما از شورای امنیت می‌خواهیم که نقض فاحش حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه توسط اسرائیل را محکوم کند.

ایروانی در ادامه سخنان خود در نشست شورای امنیت حضور غیرقانونی نیرو‌های نظامی آمریکا در سوریه و ادامه اشغال آن را منبع اصلی ناامنی در این کشور خواند که زمینه مساعدی را برای تغذیه سازمان‌های تروریستی در داخل سوریه و منطقه به صورت وسیع‌تر فراهم کرده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه ایالات متحده ادعا می‌کند که در سوریه با تروریسم مبارزه می‌کند، یادآور شد: در واقع اقدامات غیرقانونی آن در سوریه مصونیت و سپر حفاظتی برای سازمان‌های تروریستی به منظور پیشبرد برنامه‌های سیاسی ایالات متحده و رژیم اسرائیل در منطقه ایجاد می‌کند.

وی همچنین گفت که به دلیل وضعیت غزه، آمریکا علیرغم ابراز نگرانی از سرریز تنش در سوریه، سعی در سوءاستفاده از این وضعیت و افزایش تنش و بی‌ثباتی سوریه دارد.

سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل با بیان اینکه همچنان معتقدیم که راه‌حل اساسی برای بحران سوریه باید از راه‌های دیپلماتیک و سیاسی دنبال شود، افزود: در این زمینه، ما بر اهمیت از سرگیری جلسات کمیته قانون اساسی به عنوان یک سازوکار موثر برای پیشبرد روند سیاسی تأکید می‌کنیم.

وی ادامه فعالیت این کمیته را حیاتی خواند و افزود: نقش سازمان ملل متحد باید حمایتی باشد و کل فرآیند تحت رهبری و مالکیت سوریه باشد.

حمایت از بازگشت آوارگان سوری به کشورشان

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت که ایران از فرمان قانونی اخیر رئیس جمهوری عربی سوریه که دومین فرمان عفو عمومی در کمتر از یک سال گذشته است، استقبال می‌کند، اظهار داشت: ایران از بازگشت آوارگان سوری به کشورشان حمایت می‌کند.

ایروانی پرداختن به چالش‌های متعدد پیش روی پناهندگان سوری را مستلزم ایجاد زیرساخت‌های حیاتی خواند و افزود: سازمان ملل متحد، به ویژه کمیساریای عالی پناهندگان، نقشی اساسی در این تلاش ایفا می‌کنند. ما از تعامل و گفت‌وگوی سازنده بین دولت سوریه با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در رسیدگی به این موضوع استقبال و حمایت می‌کنیم.

وی در ادامه بر تعهد تزلزل ناپذیر ایران به ادامه کمک با هدف کاهش رنج مردم سوریه تأکید کرد و افزود: معتقدیم که پرداختن به پیامد‌های بحران سوریه نیازمند رویکردی جامع و تعهد سیاسی واقعی است. این تعهد باید مستلزم پایان دادن به تجاوزات مکرر و سیستماتیک اسرائیل، پایان دادن به اشغال خاک سوریه، خروج غیرقانونی نیرو‌های خارجی از خاک سوریه، لغو سریع و بدون قید و شرط اقدامات قهری یکجانبه و حمایت فعال از روند سیاسی تحت رهبری و مالکیت سوریه باشد.

ایروانی همچنین اتهامات بی اساس ایالات متحده علیه ایران در این نشست را قاطعانه رد کرد و این اتهامات بی اساس را بخشی از تلاش عمدی ایالات متحده برای منحرف کردن توجه از نقض جدی حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد در جمهوری عربی سوریه خواند و تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران هرگز در هیچ اقدام یا حمله‌ای علیه نیرو‌های نظامی آمریکا در سوریه یا جا‌های دیگر دست نداشته است.

وی با ذکر این نکته که ایران همواره به تعهدات خود برای ارتقای صلح و امنیت در منطقه پایبند بوده است، عنوان کرد: ایالات متحده باید اقدامات غیرقانونی خود در سوریه را متوقف کند، به اشغال غیرقانونی خود پایان دهد و به تعهدات حقوقی بین‌المللی خود، از جمله قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت، که همه کشور‌های عضو را ملزم به حمایت و احترام به حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی سوریه می‌کند، عمل کند.

به گفته ایروانی چنین اقداماتی برای ارتقای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی بسیار مهم است.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پایان قاطعانه ادعا‌های غیرمستند مطرح شده توسط نماینده بریتانیا را نیز رد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − هشت =